داده ، اطلاعات، دانش
ما در اطراف خود به داده های زیادی دسترسی داریم از روز و شب بودن ، آفتابی یا بارانی بودن هوا ، شلوغ یا خلوت بودن خیابان و …. که بدون هیچ واسط و تحلیلی از طریق حواس پنجگانه ما درک می گردد یا آنکه توسط سنسورهای دستگاه های اطراف ما ثبت شده است.
داده دو خصوصیت کلی دارد که حاصل از پردازش و تحلیل نیست و با هزینه نسبتا کمی به وفور در اطراف ما است.
حالا اگر این داده ها را جمعبندی و تحلیل کنیم و آنها به چیزهای دیگری تبدیل کنیم که به طور مستقیم از محیط اطراف ما حاصل نمی شده است تولید اطلاعات را انجام داده ایم مثلا از مشاهده مکرر بارش پس از مشاهده ابرهای خاکستری نتیجه می گیریم که وجود ابرهای خاکستری در هوا باعث بارش باران می شود.
حالا اگر این اطلاعات را در کنار هم قرار دهیم تا جنبه های مختلف مربوط به یک موضوع مشخص را بتوان از طریق آن شناسایی و تحلیل نمود ( در واقع قوانین و حقایقی را در مورد آن موضوع جمع آوری کنیم) به یک دانش دست یافته ایم مانند دانش هواشناسی
ایرادات جمع آوری سنتی اطلاعات
- فراموشی اطلاعات
- عدم یکپارچگی اطلاعات
- عدم تحلیل اطلاعات
- مدیریت نادرست اطلاعات
- عدم دسترسی به موقع به اطلاعات
کاربرد یک سیستم اطلاعاتی
جمع آوری اطلاعات
صحت سنجی اطلاعات
یکپارچه سازی اطلاعات
ایجاد اطلاعات جدید از استخراج اطلاعات
تحلیل و بررسی اطلاعات موجود
مدیریت داده ها، اطلاعات و دانش پدید آمده از کسب و کار
مدیریت تصمیم گیری در سازمان
فرآیند چیست؟
اجزای اجرایی کسب و کار که بصورت مستقل قابلیت اجرا دارند و نتیجه مشخصی را در یک عملکرد کسب و کار بوجود می آورند.
فرآیند می تواند شامل چند گام باشد که بطور موازی یا متوالی در کنار هم قرار گرفته اند که از یک گام واخد ابتدایی (آغاز) به یک گام نهایی نتیجه ( واحتمالا یک یا چند گام عدم وصول نتیجه) هدایت می نمایند.
هوش کسب و کار (BI) چیست؟
مجموعه ای از فرآیندها که با جمع آوری اطلاعات و تبدیل داده خام به اطلاعات جدید امکان تحلیل و بررسی اطلاعات کسب و کار جهت تصمیم گیری و پیش بینی وضعیت آتی سازمان را محقق می کند بخش مهمی از هوش سازمانی را تشکیل می دهد.
اما مهمتر از آن ارائه گزارشات قابل فهم و ارائه به ذی نفعان کسب و کار به ساده ترین روش ممکن است که این باعث شده است اکثر سامانه های BI دارای تنوعی از ساختارهای گزارش بصری و متنی باشند و داشبوردی شامل خلاصه ای از وضعیت کسب و کار را برای ما محقق کند.
برای آنکه این موارد محقق شود برای یک ساختار هوش کسب و کار سه جزء را متصور می شویم: جمع آوری و پردازش داده ها، تحلیل اطلاعات و گزارش سازمانی.
طبیعی است که تمام داده های پیرامون سازمان ممکن است برای ما مفید نباشد ما سعی در تمرکز بر اطلاعات کلیدی و پایه سازمان خواهیم داشت که شامل موارد زیر است
- اطلاعات داخلی شرکت
- اطلاعات خرید و فروش
- اطلاعات کاربران
- اطلاعات مشتریان
- اطلاعات عوامل موثر
اهداف هوش تجاری
اگر بخواهیم هدف استفاده از هوش تجاری در کسب و کار را مشخص کنیم باید دو مورد ارائه اطلاعات درست در زمان مناسب
و دسترسی به تمام داده ها و تحلیل آنها در جهت پیشرفت سازمان را به عنوان اهداف این موضوع دانست که نیازمند موارد زیراست
- گزارشگيري در لحظه
- پيش بيني آينده سازمان
- شناسايي فرصت ها و تهديد ها
- توانايي تصميم گيري سريع
- تحليل نيازهاي مشتري
- تهيه گزارشات نموداري
- بالا بردن ميزان فروش
- بالا بردن ميزان سود دهي سازمان
- افزايش رضايت مشتري
- كاهش هزينه ها
- …
نکات تکمیلی درباره هوش تجاری
هوش تجاری از فناوری، نرم افزارها و الگوریتم های بسیار پیشرفته، برای تجزیه و تحلیل داده ها و در نهایت تبدیل این اطلاعات به گزارش های قابل فهم و مقایسه برای انسان استفاده می کند. این فرایند شامل دانشی فراگیر از تمام عواملی می شود که بر یک سازمان تاثیر دارد، عواملی مثل: رفتار و میزان مشتری ها، رقبا، عملیات داخل سازمان، محیط و شرایط اقتصادی و مواردی از این دست
هوش تجاری چند مرحله را شامل می شود که طی آنها اطلاعات اولیه شرکت دسته بندی و جمع آوری می شوند. پس از تجزیه و تحلیل شدن اطلاعات و بررسی های لازم به صورت داده های خلاصه شده و مفید، در قالب متن و عدد، نمودار، جدول و یا اشکال دیگر گزارش داده می شود. در این فرایند، تمام داده های شرکت در بازه های زمانی مختلف گردآوری و با هم مقایسه می شود. در نهایت پیش بینی هایی برای بهبود بازدهی شرکت در آینده صورت می گیرد.
مدیران با کمک چنین داده هایی می توانند، استراتژی آینده خود را مشخص کنند، شرکا و مشتریان را برای ادامه همکاری توجیه و ترغیب کنند، یا آنکه رقبا را از سر راه بردارند.